11
feb
09

OVERSTEEKSPEL

 

oversteekspel

oversteekspel

Veldafmetingen


· Het totale speelveld bedraagt 15 x 10 meter, waarbij de straat (en de sloot) 8 x 5 meter is.

 

 

Organisatie

· Vijf markeringshoedjes geven de straat aan: vijf meter breed en zes meter diep, en twee hoedjes de sloot die achter de straat loopt

· Drie markeringshoedjes om de gang te markeren : 1 meter breed

· Drie ballen liggen klaar, evenals 1 hesje voor de verdediger/afpakker

· Er spelen vier kinderen per veld

· Voor dit spel heb je drie telpionnen tien markeringshoedjes voor de straat en de sloot nodig

Spelverloop

· De drie pingelaars proberen tegelijkertijd met de bal aan de voet aan de overkant van de straat te komen. Wanneer dat is gelukt stoppen ze de bal voor de sloot af en lopen ze met de bal door de gang terug en starten ze opnieuw. De afpakker op de straat probeert een bal weg te tikken met de voet

Voorbeeld

· De trainer speelt zelf mee met het drietal en legt al spelend uit wat de bedoeling is. Wanneer een punt kan worden gemaakt en hoe opnieuw kan worden begonnen.

Spelregels en regelingen

· De kinderen van de groep wijzen een afpakker aan die in de straat begint

· De anderen pakken een bal en stellen zich op aan het begin van de straat

· De pingelaars zijn voor en achter de straat ‘vrij’

· Ze mogen altijd terug wanneer ze aangevallen worden door de verdediger

· Wanneer een verdediger een bal heeft weggetikt/afgepakt geeft hij die terug aan de pingelaar: de pingelaar die de bal kwijtgeraakt is, loopt terug naar de beginplek en zet een telpion overeind en speelt weer mee

· Als er drie telpionnen overeind staan is het spel afgelopen: de verdediger wijst een nieuwe afpakker aan, neemt zijn bal over, legt de telpionnen weer neer en speelt het spel opnieuw.

· De pingelaar is ook ‘af’ wanneer hij aan de zijkant de straat verlaat

· Eenmaal aan de overkant van de straat stoppen ze de bal (voor de sloot) met hun voet , lopen ze snel via de zijkant (de gang) weer terug naar de beginplek en wachten daar tot er weer drie kinderen staan

· Alle kinderen worden tenminste een keer verdediger.

Veranderingen

· De straat breder maken (max acht meter) wanneer vier van de zes pogingen worden onderschept door de verdediger

· In plaats van een beginlijn kunnen ook drie startpoorten worden gemaakt waarbij de middelste poort de kampioenspoort is. Wie daar durft te starten is een echte kampioen!

· In plaats van drie pingelaars er nu twee tegelijkertijd laten oversteken: het wordt moeilijker voor de pingelaars en gemakkelijker voor de verdediger.

Leermomenten

Voor de pingelaars:

· De bal binnen speelbereik houden op weg naar de overkant van de straat

· Kijken waar de verdediger/afpakker staat en dan een plek kiezen van waar het beste kan worden overgestoken

· Tussen de bal en de verdediger blijven of snel teruggaan naar de beginplek als de afpakker dichtbij komt.

Voor de afpakker:

· In het midden van de straat blijven

· De doorgang van een pingelaar afsluiten en de bal afpakken

· Naar de pingelaars toe gaan (‘dreigen’)

 

 

 

About these ads

0 Responses to “OVERSTEEKSPEL”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: